Site Loader

Med den konstanta utvecklingen av internethastigheter och dess tillgänglighet, minskar också behovet av fysiska butiker som säljer eller hyr ut spel och filmer. Med en uppkoppling på över 100Mbit i nerladdningshastighet, går det snabbare att tanka hem en film eller ett spel, än vad det tar att åka till en butik och köpa eller hyra samma titel. Inom ett par år kommer de fysiska butikerna som fokuserar på dessa produkter vara ett minne blott om jag ska förutspå framtiden. Ett bra bevis på detta är mjukvaran Steam verksamma inom spelindustrin som är en digital distributionsplattform för spel. Företaget Valve Corp lanserade denna produkt under 2003 där man då erbjud Half-life 2 till sina spelare, men det krävdes då att man hade Steam produkten installerad. Genom mjukvaran kunde spelarna köpa, ladda ner och spela spelen och med introduceringen av Rag Doll Kung Fu under 2005 lät företaget Valve meddela att man Steam produkten nu gick med förtjänst.

Under 2007 lät företagen id Software, Eidos Interactive och Capcom meddela att man börjat disitrubiera sina spel genom Steam och under maj månad samma år hade man 13 miljoner registrerade konton och det fanns nu över 150 spel tillgängliga genom systemet.

Säkerheten

Säkerhet och oro över att behöva tampas med olagliga kopior av spel och filmer har alltid och är fortfarande ett problem och till en början tilldelade man individuella serienummer till de olika spelen man sålde tillsammans med andra säkerhetslösningar. Men sedan 2009, när man introducerade en uppdatering av Steamworks SDK (Software Development Kit) där man nu istället tilldelade en så kallad ”Custom Executable Generation”, forkortat CEG, behövde man inte längre tilldela serienummer och liknande. Istället skapades en unik, krypterad kopia av spelets programfilmer på datorn. Det gör det möjligt för spelaren att installera spelet på så många enheter man vill och hur många gånger man vill, men det krävs sedan en verifiering varje gång man vill spela spelet, något som är unikt för varje spelare, vilket då förhindrar olagliga kopior.

Icke spelrelaterade produkter

Även om man ursprungligen endast var fokuserad på spelmarknaden, har utveckligen resulterat i at man även taget steget in i andra marknader, speciellt efter de stora framgångar man skördat inom spelindustrin. Som en följd av detta introducerade Valve under 2012, möjligheten att ladda ner och köpa icke spelrelaterade produkter som sedan och resulterade i avtal med företag som Warner Bros Entertainment och Lionsgate, där man erbjöd kunderna möjligheten att hyra eller köpa filmer och tv-serier. Nästa steg man tog blev att öppna en datorbutik och därigenom erbjuda kunderna möjligheten att inte bara köpa mjukvara utan nu även hårdvara till väldigt konkurrenskraftiga priser.

Det kanske bästa med denna process att köpa spel via Steam är att man som spelare har rätten att få hela beloppet tillbaka inom två veckor från köptillfället, så länge spelaren inte spenderat mer än två timmar i spelet. Med andra ord kan man som spelare köpa ett spel och testa om man gillar det, gör man det inte kan man returnera det utan några frågor och få pengarna tillbaka.

Post Author: Bryad