Site Loader

Det var inte allt för länge sedan som alla typer av spel var tvungen att spelas live, alltså fysiskt med en produkt som man använde sig av. Jag syftar på allt från brädspel till spel på hästar, kasinospel eller rollspel, bara för att nämna några. Men i och med att vi introducerades för internet har detta öppnat upp dörrarna för en helt ny värld av spelverksamhet, onlinespel. Detta är en verksamhet som idag omsätter miljarder med dollar årligen och något som har vuxit till sådana enorma storlekar att det nu också anordnas tävlingar runt om i världen inom dessa olika typer av spel.

TV-och arkadspel öppnade dörrarna

Den absolut största marknaden inom detta är de så kallade tv- eller dataspel som idag produceras. Jag syftar här på spel som spelas online via din dator eller tv. För enkelhetens skull kan vi nämna spelet tetris som ett av dessa spel, ett spel som de flesta av er säkert känner till och som ni vid ett eller annat tillfälle stött på eller spelat. Grunden eller starten för dessa typer av spel kom med introduktionen av arkadspel

Ett arkadspel för er som inte stött på något eller aldrig spelat ett, var spel som fanns tillgängliga på nöjesparker och liknande. Dessa typer av spel slog igenom under 70-talet i USA där personer fick möjligheten att spela dessa tv-spel och allt som krävdes var ett mynt av en viss valör. Detta gjorde att man fick tillgång till spelet och sedan fick spela till dess att tiden var ute eller att alla ens så kallade liv var spenderade. Intresset för dessa typer av spel slog som sagt igenom under 70-talet och visade sig vara enormt populära fram tills omkring mitten av 80-talet. Spelen återkom igen under en kort period på början av 90-talet men lyckades aldrig slå igenom som de gjorde under tidigare årtionden. Visst, än idag kan vi hitta dessa typer av spel på nöjesparker, i köpcentra och liknande men med introduktionen av internet och spelkonsolen som man kunde koppla in i tv:n, försvann också intresset och marknaden för dessa typer av spel.

Spelkonsolen

Spiken i kistan för arkadspel var som sagt introduktionen av spelkonsollen Nintendo och Sega men också efterföljarna till den en av de första speldatorerna, Commendor64. Dessa typer av spel blev startskottet för det riktigt stora genombrottet av tv- och dataspel. Nu hade man möjligheten att sitta hemma med kompisarna, koppla in spelkonsolen i tv:n och sen spela mot varandra utan att behöva betala en enda krona. Dessa spel banade vägen för de populära spelkonsoler vi ser idag som Playstation och Xbox spel som är otroligt populära och som många ungdomar önskar sig i födelsedagspresent och julklappar.

Introduceringen av internet

Med introduktionen av internet öppnades också dörrarna för en helt ny typ av spel, onlinespel. Nu skulle dessa inte slå igenom direkt från start och introduktionen av internet, då hastigheterna i början var allt för långsamma och det skulle ha blivit allt för kostsamt, speciellt när man använde sig av uppringt internet och modem som man kopplade in via telefonjacket. Istället dröjde det tills att vi fick se introduceringen av bredband men när väl detta kom, var det som om man öppnade luckorna på en damm, en enorm anstormning. Några av de spel som verkligen log som grund för eran inom onlinespel var framför allt Starcraft som kom 1998 och senare World of Warcraft som släpptes 2004. Det var också i samband med det sistnämnda spelet som verksamheten inom kasinos online slog igenom på allvar där vi såg intresset för spel som roulette med flera, öka på allvar. Detta hade redan funnits online ett par år innan men det var under 2003 som man verkligen fick upp ögonen för denna industri och detta har vi onlinepoker att tacka för och närmare bestämt Chris Moneymaker, en onlinespelare som hade kvalificerat sig till världens största pokerevenemang, World Series of Poker genom en av dessa kasinooperatörer online genom att vinna inköpet till turneringen, värt $10,000 för den blygsamma summan av $86, motsvarande omkring 750 kronor med dagens valutakurs. Han lyckades sedan gå och vinna detta enorma event genom att slå 837 andra spelare och således ta hem förstapriset på $2,5 miljoner vilket omräknat med dagens valutakurs landar på strax under 22 miljoner kronor. Detta skapade något som man idag kallar för ”The Moneymaker effect” där onlinespelare insåg att det gick att vinna stora pengar, genom en liten eller väldigt låg investering. Boomen inom kasino- och pokerindustrin online var därmed ett faktum, en industri som idag täcker stora delar av världen, även om vi nu i modern tid börjat se allt fler restriktioner och sanktioner gentemot denna industri.

Nu är det inte bara inom kasinosammanhang som vi ser enorma pengar byta ägare, även onlinespel som Starcraft och liknande, kan idag göra spelare förmögna. Det anordnas turneringar och evenemang runt om i världen där spelare möts, antingen som ensam spelare eller i lag och där sponsorer skjuter till enorma summor i prispengar. Det är inte ovanligt att man ser prischeckar på mellan $25,000 upp till $100,000.

Post Author: Bryad