Site Loader

I många år har människor tagit hjälp av gamla traditionella personvågar för att få ett mått på sin hälsa. De allra flesta strävar att må så bra som möjligt under ett långt och lyckligt liv. Men många drivs av snabba belöningar och bryter mot tidigare beslut genom att ta en extra chokladkaka trots att det långsiktiga målet var att dra ner på sötsakerna. Och när vågen visar allt högre siffror trots att den goda tanken var att bli smalare blir många besvikna och slänger ut vågen eller tar en till chokladkaka. Allt är ju redan förstört så varför kämpa?

För att lyckas nå ett mål är förutsättningarna att du är säker på anledningen och att resultaten är mätbara. Vare sig du har bestämt dig för att gå upp i vikt eller att gå ner i vikt så behöver du dels kunna motivera anledningen, dels kunna mäta utvecklingen.

Vikten är inte viktigast

Men en siffra som berättar hur mycket du väger säger inte hur hälsosam du är. Vikten är helt enkelt inte det viktigaste. De allra flesta kan nog hålla med om det, trots att media fortsätter ge oss siffror på kändisars vikt och BMI, det vill säga, hur deras vikt förhåller sig till deras längd. När du äter sundare och rör på dig mer fördelas fettet om till muskler. Din kroppsform förändras. För att få nå ditt hälsomål kan du absolut inspireras av kändisarnas prestationer och framgångar, men jämför inte din kropp med deras. Sätt upp personliga mål, precis som de har gjort och jämför dig bara med dig själv. Inte ens ditt BMI är någon idé att jämföra med någon annan, eftersom det inte berättar hur mycket fett eller muskler din kropp består av. Ibland kanske du har gått upp i vikt på grund av att du har byggt muskler eller för att du binder mycket vätska för tillfället. Håll koll på hela kroppen med en elektronisk digital personvåg som hjälper dig att hålla reda på din personliga utveckling. Placera fötterna på vågen. Ofarlig svag ström som du inte kan känna skickas genom din kropp, via ena foten och ner i den andra foten. Eftersom fett och vattenleder ström med olika motstånd så kan vågen räkna ut hur stor andel fett, vatten och muskler som du har i din kropp. De smarta personvågarna kan efter att du har gjort en användare där du har angett kön, ålder och längd komma ihåg dig och de senaste mätningarna av din vikt, ditt personliga BMI med hänsyn till kön, ålder, längd och fördelningen av fett, muskler och vätska.

Vikten är inte viktigast

Man kan programmera in flera användare på personvågarna. En del varianter räknar ut hur mycket kilokalorier användare gör av med under en dag vid vila och vid aktivitet, en del räknar ut benmassa, hjärtrytm och puls, och flertalet varianter går att koppla till mobiltelefonen och en gratisapp som visar diagram över hälsoförändringen. Ta väl hand om hela din kropp och låt den få tid på sig att förändras. Väg dig ungefär en gång i månaden, gärna vid samma tidpunkt på dygnet och med ungefär lika tunga kläder. Från några hundralappar till några tusenlappar får du ett fantastiskt redskap för att mäta din hälsostatus.

Post Author: Bryad